Luminita Pirvu
Doi tineri din Deva produc și vând pe Amazon articole sportive de milioane de dolari anual. Nu au făcut bani muncind două ore cu laptopul în mână pe o plajă exotică așa cum se promovează vânzătorii români de pe Amazon ci cu multă muncă, pasiune și investiind în informații. Cei doi au construit în numai doi ani o afacere care a devenit un brand pe Amazon cu vânzări estimate la 10 milioane de dolari pentru 2017.
Alexandru Jurca și Mircea Joian au început afacerea în 2015 iar acum au 19 angajați, vând articole sportive sub brandul propriu în valoare de 750 000 de dolari pe lună și spun că un buget de 150 000 de dolari lunar, alocat publicității online. Au 30 de produse sub brandul propriu, vor să lanseze alte 10 în 2017 și au planuri de extindere pe piața din Japonia.
Foști jucători profesioniști de poker, cei doi tineri s-au gândit în 2014 să înceapă ceva pe cont propriu. Mircea a fost cel care a venit cu ideea." Într-una din nopțiile când navigam online am găsit un webinar despre vânzările pe Amazon. Am sunat-o pe prietena mea și i-am cerut 2500 de dolari (banii ei de mașină) pentru a face un curs care dura opt săptămâni. L-am făcut dar nu am înțeles mare lucru atunci pentru că era foarte multă informație, povestește Mircea
După ce a apărut ideea, au făcut documentare aproape jumătate de an. Au ales produsul și l-au creeat în funcție de recenziile și sugestiile cliențiilor de pe Amazon.
De asemenea, tot înainte de a lansa produsul și-au creat o comunitate pe Facebook vorbind despre articolele sportive, au oferit un e-book gratuit despre alimentație și sport cu ajutorul căruia au strâns câteva mii de adrese de email.
Prima comandă a fost de 250 de bucăți. 2000 de euro ne-a costat și țin minte că le-am gresit. Ne-am chinuit cu ele, au avut recenzii de o stea. Am vorbit în permanență cu oameni le-am explicat că or să urmeze altele mai bune. La cea de-a doua comandă au început să vină recenziile bune și după ce am adunat vreo 25 am început să facem PPC (pay per click ). Am vândut tot, povestește Alexandru.
După primele 500 de bucăți vândute au decis să investescă treptat toate economiile.
"După prima lună am lansat al doilea produs și după două luni jumătate l-am lansat și pe al treilea. Am cumpărat un curs, cu 5000 de dolari și am mers la Las Vegas unde am stat alături de 2000 de oameni care vindeau la fel ca și noi pe Amazon.
Erau oameni care vindeau de 200 000 de dolari pe lună dar care gândeau la scară mică și erau concentrați pe veniturile lunare. Atunci ne-am dat seama că avem un potențial imens: dacă ei gândesc așa și fac atât de mulți bani înseamnă că noi putem să creăm un brand și să facem mult mai mult", povestește Alexandru.
Pentru a scala afacerea, până la sfârșitul anului 2015 au investit 40.000 de euro plus tot profitul disponibil. În 2015, bugetul alocat pentru publicitate online a fost de 10 000 de dolari.
"Ne-a ajutat foarte mult pokerul, faptul că am fost mereu în competiție cu cineva și am observat că ceea contează cu adevărat este să fii un pic mai bun decât ceilalți. Să fii mereu cu un pas înaintea celorlalți, să fii un pic mai bun decat cei din jurul tău, să faci lucrurile un pic mai bine, suține
După două luni de la lansarea produsului și-au deschis și un magazin online. "Am tot cochetat cu ideea de publicitate însă nu știam cum. Am luat-o de la zero, cum trebuie construită o pagină de vânzare, unde ar trebui să fie butonul de cumpărare, cum să expui beneficiile produsului, etc.", explică Mircea
Promovarea pentru magazinul online au făcut-o exclusiv prin Facebook. În prezent, bugetul alocat publicității pe Facebook este consistent. "Dacă nu am fi făcut publicitate nu am fi reușit să scalăm afacerea așa repede. În luna mai, am investit 100 000 dolari pe Facebook și 40 000 pe Amazon", susține Mircea.
Acum colectează 10 000 de adrese de mail pe lună și au o bază de 100 000 de contacte. Numai din lista, mail-urile trimise au vânzări de 45 000 de dolari pe lună, susțin antreprenorii.
Atunci când vrei să construiești un brand toate se leagă între ele printr-un compound effect. Când lansezi un al doilea produs se poate lega de primul, cine a cumpărat primul produs îl cumpără și pe al doilea.
Cine l-a cumpărat pe al doilea poate să-l cumpere si pe al treilea și așa începi să ai fani. Lumea ne scrie că le-am schimbat viața dupa 15 ani de dureri de genunchi. Este o enormă satisfacție. Americanii sunt genul astă care devin fanii unui produs, povestește Mircea
Lunar vând de 750 000 de dolari dintre care 250 000 de dolari vânzări din magazinul online și 500 000 de dolari din Amazon. Au 30 de produse sub brandul propriu, 19 angajați și planuri mari de extindere.
Mircea Joian: ”Noi nu am avut un plan b. Nu am vrut să pornim niciodată cu acest gând în afacere. Noi suntem obsedați de ceea ce facem, suntem setați să reusim. Distruge barca ca să cucerești insula. Când ai distrus-o și nu ai cu ce să te întorci, cumva, găsești o cale!”
Pentru 2017 și-au propus o cifră de afaceri de 10 000 milioane de dolari, extinderea pe piața din Japonia și lansare a încă zece produse. Pe partea de dezvoltare vrem să lucrăm cu sportivi de top, cu influenceri de top. Este o provocare pentru noi pentru că asta ne va aduce o creștere de expunere pentru brand, pentru afacere, spune Mircea.
Mircea și Alex și-au creat o comunitate pe Facebook - Ecombrains unde îi ajută cu sfaturi, le explică ce obstacole întâlnesc și îi susțin pe cei care și-au început o afacere pe Amazon.
Nota redactiei: La solicitarea celor doi nu am făcut public numele brandului și ale produselor pe care le vând din motive obiective. Firma celor doi este înregistrată la Registrul Comerțului iar pe anul 2016 cifra de afaceri este de 2,5 milioane de dolari.